tisdag 31 juli 2007

Bloody Sunday


Storyn i korta drag: Engelsmannen Paul Greengrass skildrar söndagen den 30 januari1972 som senare kom att kallas Bloody Sunday. Dagen då engelska trupper i den Nordirländska staden Derry öppnade eld mot irländare som demonstrerade för medborgerliga rättigheter.

Skådespelare: James Nesbitt, Nicholas Farrell, Gerard McSorley, Kathy Kiera Clarke

Jag såg den på: DVD

Min kommentar: När eftertexterna rullade var jag alldeles skakig och känslomässigt helt utpumpad. Det här är en riktigt stark film med makalösa skådespelarinsatser. Fotot är fullständigt genialt, de bitar som är filmade med handkamera får det att kännas som om man är mitt i kaoset och rädslan. Blandningen av skådespelare och människor som var med om "The bloody Sunday" gör att verklighetskänslan är total. Att James Nesbitt säger att han under inspelningen var livrädd på riktigt säger väl det mesta om att atmosfären är äkta. Det här är en film som borde visas i skolan och ses av alla.

Skönaste one-linern: Change the record Ivan, I've heard this before.

Mitt betyg: 5

Läs mer om filmen...

Inga kommentarer: