måndag 9 juli 2007

Amelie från Montmartre


Storyn i korta drag: Efter den chockerande nyheten att prinsessan Diana omkommit tappar Amelie en flaska i golvet. Under sökandet av den finner hon ett skrin fyllt av barndomsminnen, som hon bestämmer sig för att hitta ägaren till. I all hemlighet lämnar hon tillbaka asken och ser hur det muntrar upp den nu medelålders mannen. Upplivad av sina framgångar bestämmer sig Amelie för att förbättra även sina grannars liv.

Skådespelare: Dominique Pinon, Audrey Tautou, Rufus, Mathieu Kassovitz, Yolande Moreau, Artus de Penguern, Urbain Cancelier, Jamel Debbouze

Jag såg den på: TV

Min kommentar: Den är söt och den är mysig, det är den visst det. Men det är inget som riktigt tar tag i mig eller berör.

Mitt betyg: 2

Läs mer om filmen...

4 kommentarer:

"Pooptroop" sa...

Ah, Amelie är enligt min mening en av de mest magnifika filmer på den europeeiska marknaden. Kanske är det för att jag älskar själva filmupplägget, kanske är det för där finns en narrator, eller kanske bara för att den ger mig garanterad gåshud varje gång.

Men smaken är som baken

Camilla sa...

Jo, visst är smaken delad men det knepiga med den här filmen är att jag verkligen ville tycka om den och trodde att jag skulle göra det. Men som sagt - den tog aldrig riktigt tag i mig. Det kan högst eventuellt ha varit jag som var ur form eller för trött när jag såg den, jag ska se om den när tillfälle bjuds och se vad som händer då. :)

"Pooptroop" sa...

Det tycker jag absolut att du ska, ett annat hett tips som jag kan ge dig är den isländska filmen Noi Albinoi, om hon nu inte redan har sett den.

Camilla sa...

Nej den har hon inte sett, men den verkar fin så den får jag allt försöka få tag i. :)