söndag 29 juli 2007

Älskar dig för evigt


Storyn i korta drag: Cecilie och Joachim är unga, förälskade och lyckliga, de ska gifta sig och livet leker. Niels och Marie är lyckligt gifta och föräldrar till tre halvstora barn. Så en dag möts de fyra personernas öde i en tragedi. Marie kör på Joachim och Niels som är läkare på sjukhuset där Joachim vårdas förälskar sig i Cecilie.

Skådespelare: Paprika Steen, Mads Mikkelsen, Nikolaj Lie Kaas, Sonja Richter, Stine Bjerregaard, Birthe Neumann, Niels Olsen, Ulf Pilgaard, Philip Zandén

Jag såg den på: TV

Min kommentar: Dogmafilm är alltid intressant, en del är bra och en del är sjukt bra. Älskar dig för evigt hör till den sistnämnda kategorin. Otroligt välregisserat rakt igenom. Skådespelarna presterar vad som verkar vara mer än mänskligt möjligt och känslorna är så råa och starka så det nästan gör fysiskt ont att se den här filmen. Det är på gränsen att vara en femma, men min egen äckelkänsla över otrohet och att en förälder sviker sina barn och sitt äktenskap gör att det inte når ända fram, men egentligen är faktiskt själva filmen en solklar femma.

Skönaste one-linern: Pappan till sonen: Nej du får ingen häst när du fyller år. Hästar är för tjejer. 8-årige sonen: Men tänk om jag är bög då?

Mitt betyg: 4

Läs mer om filmen...

Inga kommentarer: