torsdag 26 juli 2007

The commitments

Storyn i korta drag: Jimmy Rabbitte är en man med en vision - att introducera soulmusiken i Dublin. Hans vänner Derek och Outspan ber honom vara manager för deras band och Jimmy accepterar, men bara på hans egna villkor. Han sätter in en annons i lokaltidningen: "Har ni soul? I så fall söker Världens Mest Hårt Arbetande Band Just Dig". Och se - så föds The Commitments.

Skådespelare: Colm Meaney, Angeline Ball, Bronagh Gallagher, Andrew Strong, Michael Aherne, Robert Arkins, Andrea Corr, Maria Doyle, Dave Finnegan, Felim Gormley, Johnny Murphy

Jag såg den på: DVD (Andra gången, första gången på TV, tidigt 90-tal.)

Min kommentar: Med risk för att upprepa mig, men irländare kan verkligen göra humor! Detta är roligt - riktigt roligt. Dessvärre tycker jag att tempot dalar lite för mycket de sista 40 minuterna. Innan dess är det en stark fyra, men tyvärr - det måste bära hela linan ut.

Skönaste one-linern: "I just seen Imelda Ouirke's arse comin' down a ladder"

Mitt betyg: 3

Läs mer om filmen...

Inga kommentarer: