fredag 10 augusti 2007

Efter bröllopet


Storyn i korta drag: Jacob arbetar på ett barnhem i Indien. Han är dansk, men har inte varit bosatt i hemlandet på tjugo år. Nu hotas barnhemmet av nedläggning på grund av dålig ekonomi. Helt oväntat blir Jacob en dag kontaktad av Jörgen, en mycket rik företagare i Köpenhamn, som erbjuder sig att donera en stor summa pengar för att därmed rädda institutionen. Jörgens enda krav är att Jacob måste resa hem till Danmark för att skriva under alla papper. Efter ett möte med sin välvillige mecenat, blir Jacob också inbjuden till dennes dotters bröllop

Skådespelare: Mads Mikkelsen, Rolf Lassgård, Sidse Babett Knudsen, Stine Fischer Christensen, Mona Malm, Christian Tafdrup, Niels Anders Thorn

Jag såg den på: DVD

Min kommentar: Att se Efter bröllopet är som att stoppa in en Mintolux i munnen (en karamell med hårt skal av mint och en kärna av kola). Det är stort och starkt redan från början och när man efter halva tiden tror att det mesta av upplevelsen är över och att det är på väg att klinga av så är man helt plötsligt inne på något annat. Mäktigt, starkt och räcker länge. Det finns mer att önska av exempelvis fotot, men skådespelarinsatser, manus, scenografi, regi och den övriga helheten gör att man inte kan kalla detta för något annat än ett mästerverk.
Integritet är ordet som kommer över mig om och om igen. Detta är en så vacker skildring av föräldrakärlek och en berättelse som talar om vad kärlek verkligen är, bortom Hollywood-trams. Det är nämligen att älska tillräckligt mycket för att sätta föremålet för min kärlek i första hand och att när det behövs prioritera hans/hennes lycka över mina egna önskemål.
Ett mästerverk helt enkelt!

Mitt betyg: 5

Läs mer om filmen...

Inga kommentarer: