torsdag 16 augusti 2007

Omagh


Storyn i korta drag: Det är den 15 augusti 1998 när en bomb exploderar mitt på en öppen och välfylld gata i staden Omagh i Nordirland. 31 människor mister livet och många fler skadas allvarligt. Filmen skildrar de överlevandes kamp i sökandet efter sanningen om vad som verkligen hände. Tillsammans bildar de Omagh Support and Self Help Group.

Skådespelare: Gerard McSorley, Michele Forbes, Brenda Fricker, Stuart Graham, Peter Ballance, Pauline Hutton, Fiona Glascott, Kathy Kiera Clarke

Jag såg den på: DVD

Min kommentar: Likt Bloody Sunday så väcker den här filmen en frustration över allt lidande som "the troubles" har orskat - för både katoliker och protestanter. Omagh berör och stannar kvar i en långt efter att eftertexterna rullat färdigt. Gerard McSorley är en ny och angenäm bekantskap för mig som lyckas mycket väl i sin roll som en far på jakt efter svar på de frågor som väckts genom mordet på hans ende son.

Vackraste repliken: I can't feel the way you feel..... I can only feel what I feel.

Mitt betyg: 4

Läs mer om filmen

Se trailer

Inga kommentarer: