fredag 24 augusti 2007

One life stand


Storyn i korta drag: Trise Clarke, är en skild ensamstående mor som bara vill väl när hon skickar sin 18-årige son John Paul till en modellagentur. När hon upptäcker att han därigenom, istället för att bli modell, börjat arbeta som manlig eskort försöker hon rädda honom.

Skådespelare: Maureen Carr, John Kielty, Gary Lewis, Archie Lal, Rohanna Law

Jag såg filmen på: DVD

Min kommentar: Aldrig förr har väl en film varit så svår att kommentera och betygsätta. När det var 45 minuter kvar av den nästan 2 timmar långa filmen så önskade jag bara att den skulle vara slut snart. Då trodde jag att det var för att filmen var dålig men ju mer jag tänker på saken så var det nog snarare så att den var så vansinnigt ångestladdad och brutalt nedbrytande att se. Ska man vara rättvis så är det ju ett faktum att det krävs ett enormt bra manus, regi och skådespel för att lyckas så här bra med att ta filmen in under skinnet på den som tittar.
Redan de första minuterna känner man ett enormt obehag, utan att riktigt kunna sätta ord på varför.
Regissören May Miles Thomas är en konstnär i ordets rätta bemärkelse. Den svartvita, One life stand är digitalt filmad i ursnyggt ljus med läckra kameravinklar och tekniskt sett så finns som sagt alla bitar på plats. Regi, manus, foto och skådespel - det finns ingenting att klaga på.
Men för min personliga del var det alldeles för mycket ångest - en ångest som inte riktigt leder till något, förutom att man just mår väldigt dåligt.

Skönaste one-linern: "I you want another answer, go ask another person"

Mitt betyg: 3

Läs mer om filmen...

Inga kommentarer: