måndag 20 augusti 2007

Solid Air


Storyn i korta drag: Robert Houston är dödsdömd. Efter att ha utsatts för asbest under många år kämpar han nu för att få kompensation av sina tidigare arbetsgivare. Men rättsfallet har pågått i åratal när hans sedan länge förlorade son, Junior kommer hem och upptäcker den haltande stämningen.
Minst sagt upprörd konfronterar han Nicola Blyth, hans fars ambitiösa unga advokat. Hon kräver att han hittar ett vittne som kan vittna till faderns förmån i domstol. Detta sänder ut Junior på en livsförändrande resa där han får veta mer om Roberts förflutna och hur asbestskador förstör vanliga människors liv.
Men Juniors kamp för rättvisa gömmer en hemsk sanning. En spelberoende man som står i stor skuld till en rik affärsman, vars enda hopp är att lägga vantarna på faderns skadestånd.
Just som sökandet efter ett vittne brådskar förvandlas Roberts misstankar till djup smärta när sonens svek uppdagas. Ställda inför ett större svek inser far och son att att det är mer än pengar som står på spel.

Skådespelare: Maurice Roëves, Brian McCardie, Kathy Kiera Clarke, Gary Lewis

Jag såg filmen på: En "scratch copy" DVD

Min kommentar: Jag har mycket att säga om Solid Air men innan jag gör det måste jag bara få uttrycka min tacksamhet till en fantastiskt generös och trevlig man - filmens producent Owen Thomas som gav mig den här DVD:n. Stort tack Owen!

Wow! Det är väl ordet som ligger överst i hjärnan när jag tänker på den här filmen. Av alla filmer jag har sett (och det är skapligt många) så är detta den i särklass mest intelligenta. Holy shit! Jag gillar filmer som utmanar mig och det gör verkligen den här. Intelligensmässigt, språkmässigt och på flera andra plan. Solid Air är så oerhört välcastad, varje enskild skådespelare är så perfekt för just sin roll och alla roller spelas till perfektion. Storyn är till sin natur väldigt svart men inte på ett ångestladdat sätt. May Miles Thomas kan mycket väl vara min nya favoritregissör och hon har även skrivit manuset som är så briljant. Ja, på tal om briljant - det är faktiskt ordet som beskriver hela Solid Air bäst.

Skönaste one-linern: "Ride with the devil and there's hell to pay"

Mitt betyg: 5

Läs mer om filmen...
Se trailer

Inga kommentarer: