tisdag 28 augusti 2007

Brokeback Mountain


Storyn i korta drag: Jack och Ennis är två unga killar som för en sommar tar anställning som fåraherdar långt uppe i bergen. Där uppe i den ensliga vildmarken växer en vänskap fram som snart övergår i kärlek. När sommaren är slut skiljs de åt och skapar var för sig ett liv med fru och barn. När de möts några år senare finns passionen kvar, lika stark som tidigare.

Skådespelare: Jake Gyllenhaal, Heath Ledger, Michelle Williams, Anne Hathaway

Jag såg filmen på: DVD

Min kommentar: När jag ser vissa filmer blir jag säker på att så kallade professionella filmanalytiker är totalt galna. Brokeback Mountain var en sådan film. Detta var nog det mest överreklamerade jag har sett detta årtionde. Jag har hört så många säga att det är en så vacker kärlekshistoria men jag känner inte av något som ens kan likna kärlek eller åtrå. Och vackert? Det jag ser är brutna äktenskapslöften, svikna familjer och människor som lever på en lögn - sedan när är det vackert? Vidare har det talats en hel del om vilka enastående skådespelarinsatser Brokeback Mountain rymmer, något som jag inte ser även om jag anstränger mig. Michelle Williams får godkänt, men resten är verkligen inget som imponerar på mig. Var finns glöden och bevarandet av karaktärens integritet? Nej, skådespelarnas prestationer i den här filmen passar bättre på högstadiets julspel än i en multibudget-film.
Regissören Ang Lee tar några billiga massmediala poäng på att vara den förste att i amerikansk film skildra sex mellan två män på ett ganska rått och osmakligt sätt, men som jag ser det så sänker det filmen till en nivå där jag inte vill vara och framförallt så känns det inte det minsta trovärdigt.
Det enda som räddar Brokeback mountain från att vara en klassisk etta är det snygga fotot, ljuset och de vackra miljöerna.

Skönaste one-linern: "Sit the hell down before I knock your ignorant ass into next week!"

Mitt betyg: 2

Läs mer om filmen...
Se trailer

Inga kommentarer: