måndag 27 augusti 2007

Madea's family reunion


Storyn i korta drag: Madea är tillbaka. Den här gången har hon bestämt sig för att förena familjen i en stor släktträff. Något som inte är så lätt eftersom de sinsemellan inte är sams direkt. Vad ska en gammal söt mormor göra? Tvinga dit dem under pistolhot såklart!
I ”Madea’s family reunion” blandas humor med allvar när vi får följa en familj som lever med konsekvenserna av hemska val och dåliga relationer som påverkar generation efter generation.

Skådespelare: Tyler Perry, Lynn Whitfield, Lisa Anderson, Rochelle Aytes, Blair Underwood, Maya Angelou, Cicely Tyson

Jag såg filmen på: DVD

Min kommentar:Min inställning till filmen innan jag såg den var: ”Nu ska jag se en rolig film och skratta”. Något som visserligen stämde rätt bra men ”Madea’s family reunion” är så mycket mer än ett gott skratt. Det är humor och djupaste allvar i en blandning som fungerar häpnadsväckande bra. Faktum är att utan Madea’s underbara person och kommentarer så skulle filmen vara snudd på för tung att orka ta in. Som jag ser det har filmen 4 angelägna och väldigt sanna budskap.

1. Du behöver din familj. Satsa tid och kärlek på dem och se till att de alltid vet att du prioriterar dem.
2. Vi återskapar de mönster och relationer vi växer upp med. Om vi inte genomskådar och tar itu med dysfunktionella beteenden så för vi dem vidare till nästa generation.
3. Vad som än händer i livet så hjälper det alltid att kunna skratta åt eländet.
4. För att kunna uppnå verklig lycka i livet är det helt nödvändigt att kapa alla slags navelsträngar. Eller med andra ord; du måste vara din egen person och leva ditt eget liv på det sättet som du vill leva det. Du kan bara leva ditt liv.

Tyler Perry som Madea är som vanligt fantastiskt rolig och sydstatsdialekten är enormt roande i sig. Madea är min hjälte! (Ja, det vill säga, i alla fall när hon inte ägnar sig åt barnmisshandel ;) ) Övriga starka insatser står bl.a. Blair Underwood och Lisa Anderson för.
I mångt och mycket är det en väldigt amerikansk film det här, men handlar det om Madea så kan jag tänka mig att se genom fingrarna med den bristen.


Skönaste one-linern: “You know I’m from the old school and I will beat the hell out of you first and ask questions later. If you don’t know how to get in line I will GET you in line!”
~ Madea förklarar sin teori om barnuppfostran efter att först ha visat den i praktiken.

Mitt betyg: 4

Läs mer om filmen...
Se trailer

Inga kommentarer: