tisdag 18 september 2007

Silverado


Storyn i korta drag: I det amerikanska ”wild, wild west” sammanstrålar fyra cowboys; Den skicklige Emmet (Scott Glenn), prickskytten Malachi (Danny Glover), hedersmannen Paden (Kevin Kline) och skjutgalne Jack (Kevin Costner). Tillsammans rider de till den lilla staden Silverado med varsitt syfte. Väl där dras de in i stadens kamp mot Silverados starke man McKendrick, en fight som blir större än de från början räknat med.

Produktionsår: 1985

Övriga skådespelare:
Rosanna Arquette, Linda Hunt, Lynn Whitfield

Regi: Lawrence Kasdan

Jag såg filmen på: DVD

Min kommentar: Detta vill jag lova var pangpang så det fortfarande smäller i huvudet på mig. Westernfilmer är tillsammans med skräckfilmer något som jag sett väldigt lite av, därför är det mycket trevligt som omväxling. Faktum är att detta var helt okej: schysta skådespelarinsatser, snygga stunts, vackra omgivningar och stundtals väldigt roligt. Bara att se en ung Kevin Costner som halvgalen cowboy med dubbel uppsättning skjutvapen var en underhållande upplevelse. Något som var lite underligt var ett plötsligt övertagande av kärleksintresse. Ena stunden uppvaktades en flicka av Paden för att i nästa sekvens höra ihop med Emmet - det hängde jag inte riktigt med på, men vad vet jag, det kanske fungerade så på den tiden och i den miljön? Och så naturligtvis… Kevin Kline i helkroppspyjamas med uppknäppbar lucka där bak – need I say more? ;)

Skönaste one-linern: "The world is what you make of it friend. If it doesn’t fit, you make alterations."

Mitt betyg: 3

Läs mer om filmen...
Se trailer

Inga kommentarer: