onsdag 26 september 2007

Crash


Storyn i korta drag: Under två kaotiska dygn får vi följa en grupp människor i Los Angeles. Vissa öden är direkt sammanlänkade - andra mer indirekt. Vad som förenar dem alla är situationer som uppstår ur rasism eller: situationer som föder rasism.

Skådespelare: Don Cheadle, Yomi Perry, Sandra Bullock, Brendan Fraser, Thandie Newton, Terrence Howard, Matt Dillon, Ryan Phillippe, Chris 'Ludacris' Bridges, Larenz Tate

Regi: Paul Haggis

Jag såg filmen på: DVD

Min kommentar: Jag brukar vara lite smått nervös när jag ska se en film som jag i förväg har höga förväntningar på, men vad gäller Crash hade jag kunnat vara lugn. Den gjorde mig inte besviken, filmen lever upp till sitt goda rykte med besked. Det är härligt med ett manus som är så väl genomarbetat som detta, ett manus som utmanar och ifrågasätter ens egna värderingar och huruvida man verkligen är så fördomsfri som man skulle önska och som tvingar en att gång på gång omvärdera sin syn på karaktärerna - både till det bättre och det sämre. Det faktum att människor är väldigt mångfacetterade och oerhört komplexa varelser framkommer här på ett sätt som man sällan ser på film. Crash rymmer många starka skådespelarinsatser, framförallt är jag väldigt imponerad av Don Cheadle, Thandie Newton och Terrence Howard. Detta är en viktig film som belyser det faktum att rasism är ett ständigt närvarande gissel i vårt samhälle. Det förekommer inom alla grupper och mellan alla grupper - det är bara att acceptera faktum. Den mer intressanta frågan är: vad gör vi åt det? Hur lär vi oss själva och nästa generation att tänka på ett sätt där rädslan för det vi inte känner till inte får ta överhanden? Den stora tankeställaren för mig personligen var att vi alla har ansvar för att inte ge tillbaka med samma mynt när vi utsätts för elakheter eller förtal - även om vår handling är så liten som ett argt svar på YouTube. Det enda det åstadkommer är mer ilska och mer hat som trappas upp skadar fler och fler. Vi kan välja att skicka vidare vänlighet och respekt istället - vem vet hur många liv vi räddar i det långa loppet?

Skönaste one-linern: "I am not yelling! I am upset!"

Mitt betyg: 4

Läs mer om filmen...
Se trailer

11 kommentarer:

"Pooptroop" sa...

En allt för underbar film minsann, helt rätt betyg om jag får säga det själv

Camilla sa...

pooptroop.....Tackar tackar, just Crash verkar vara en film som de flesta gillar. :)

"Pooptroop" sa...

så sant som det är sagt faktiskt

Camilla sa...

:)

mokiemusic sa...

hm...tycker betyget va lite snålt tilltaget. 1 poäng till får den av mig.

mokiemusic sa...

glömde... Don Cheadle spelar oxå lite poker =)

Camilla sa...

Dennis.....Ja du, det var snubblande nära att den fick en femma, faktum är att när jag först publicerade inlägget så var det en femma, men jag ändrade mig efter sisådär 30 minuter. För att en femma ska vara en femma ska jag vara fullständigt såld och betagen och riktigt så var inte fallet med Crash.

Se där ja, en pokerhaj till! ;)
Kram på dig!

D-C sa...

Helt okej film, men den snarare befäster än utmanar fördomar.
Bra skådespelarinsatser.
Den enda riktigt starka scenen är då den svarta kvinnan råkat ut för bilolyckan.

Camilla sa...

David......Tyckte du det? Jag upplevde nog att den genom att visa på "uppenbara situationer" faktiskt fick mig att ifrågasätta dem.

Anonym sa...

Crash inte högre än 4?

Anonym sa...

underbar, underbar, underbar film! :)