tisdag 4 september 2007

Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan


Storyn i korta drag: Borat Sagdiyev (Sacha Baron Cohen) är en välkänd TV-personlighet i hemlandet Kazachstan. Tillsammans med producenten Azamat (Ken Davitian) och ett filmteam åker han till USA, eller som han själv säger: US and A, för att där lära sig mer om livet i staterna och den amerikanska kulturen. Allt detta för att sedan kunna lära ut och praktisera det i hemlandet. Att säga att den Kazachstanska och den amerikanska kulturen krockar vore en underdrift i stil med att säga att påven är svagt religiös.

Övriga skådespelare: Pamela Anderson

Regi: Larry Charles

Jag såg filmen på: DVD

Min kommentar: Ja kära nån, vad säger man? Just i detta fallet är det nog lättare att säga vad den här filmen inte är; den är inte långtråkig, inte smidig, inte snyggt filmat på något sätt, inte politiskt korrekt för fem öre och inte smaklig överhuvudtaget.
Men visst är det roligt alltemellanåt, här och där blir jag till och med arg på mig själv för att jag skrattar åt så sjuka och plumpa saker, men jag antar att det är det som är tanken med filmen. Det här är ju naturligtvis satir, men i mitt tycke måste bra satir "at the end of the day" bottna i värme och respekt för det man driver med och det finns inget av det i denna film. Till sist ett litet tips: ät ingenting i samband med att du ser Borat. Jag vet inte hur många gånger filmen var så osmaklig att jag höll på att få upp salladen jag åt. Om nu bara någon kan berätta för mig hur jag ska göra mig av med den hemska minnesbilden av den nakne producenten så är jag beredd att lämna dessa 80 minuter av mitt liv bakom mig.

Skönaste one-linern: "Gypsy, who is this woman you have shrunk?" ~ Borat ser för första gången i sitt liv en Barbie-docka

Mitt betyg: 2

Läs mer om filmen...
Se trailer

Inga kommentarer: