onsdag 12 september 2007

Hitler: The rise of evil


Storyn i korta drag:
Hitler: The rise of evil är ett tre timmar långt episkt drama som försöker ge svaret på hur en man som av sin eftervärld betraktats som ondskan personifierad blev den man han var. Det är också den sanna historien om Adolf Hitlers (Robert Carlyle) väg till makten – från att vara den lilla pojken som växte upp i Österrike till att bli Tysklands mäktigaste och farligaste man: Der Führer

Övriga skådespelare: Matthew Modine, Peter Stormare, Julianna Margulies, Liev Schreiber, Stockard Channing

Regi: Christian Duguay

Jag såg filmen på: DVD

Min kommentar: Vore det upp till mig skulle den här filmen vara obligatorisk i all undervisning världen runt. Det här är en historia som alla måste ha fullständigt klar för sig; det enda som behövs för att ondskan ska frodas är att de goda förblir passiva. Det är så mycket lättare än vi tror att som hel nation bli hypnotiserad och paralyserad av onda krafter; Hitler är ett strålande exempel på det. Som film finns det inte mycket att gräla på; Kontrasten mellan mjukt och hårt ljus skapar en fantastisk spänning mellan det onda och det goda, fotot är snyggt, skådespelarna spelar på toppen av sin förmåga och manuset är väl genomarbetat. Ljudet är stundtals lite för mycket och kan nästan upplevas som påträngande men det kanske är syftet? Allt emellanåt är effektljuden helt strålande; i ett flyganfall blev jag faktiskt så rädd av det oväntade smällandet så jag höll på att sätta en bit morot i halsen. Något som stör mig är språket; det blir liksom inte detsamma när Hitler och hans närmaste krets alla pratar engelska med tydlig brittisk accent. Sitt språk till trots har Robert Carlyle lyckats fånga stora delar av Hitlers kroppsspråk och obehagliga blick. Han lyckas med all önskvärd tydlighet framställa Der Führer som en man som innerst inne var fruktansvärt rädd och mån om att med alla medel bevisa att han inte var svag.
Måtte vi alla ta ansvar för att aldrig upprepa den här delen av historien.


Starkaste citatet: "The only thing necessary for evil to flourish is for good men to do nothing." - Edmund Burke

Mitt betyg: 4

Läs mer om filmen...
Se trailer

6 kommentarer:

"Pooptroop" sa...

En bra film, men om man jämför med "Der Untergang", så är den genast överskuggad...

Camilla sa...

Ja, jag har hört många som säger precis samma sak som du, jag måste helt klart kolla in den också.

"Pooptroop" sa...

bra.. my work here is completed

Camilla sa...

Hehe....for now, I hope!

"Pooptroop" sa...

Absolut, detta är minsann inte det sista som hörs från mig

Camilla sa...

Det var betryggande att höra. :)